Sunday 7 May 2017

Developing Software Can Be Hard

Hello, Good Late Night.

So aku dalam nak sambung develop satu project ni. Jadi buka Xcode. Tapi browser ni merayau-rayau tanpa tujuan, just sometime bila kita nak buat sesuatu, mood nak develop tu tak datang. Susah tu sebenarnya nak buat kerja tapi minda dan fikiran tak boleh fokus, atau align dengan apa yang nak kita buat, jadi terfikir lah nak tulis benda ni dalam blog iReka Soft.

Penting juga ni, dulu time bekerja, pun sama jugalah. Benda-benda software ni, memang berkait rapat dengan jiwa dan 'soft' skill kita ni. Terutamanya tentang minda. Minda yang tak boleh fokus atau nak dalam state untuk memikirkan state macam mana nak selesaikan masalah. Jadi boleh jadi blur dan kerja tersebut berkemungkinan dilengah-lengahkan sambil nak cari mood katanya.

Hal ini terjadi salah satunya kerana fizikal juga. Badan tidak rasa sihat, dalam kondisi sekarang. Tekak pun rasa sakit. Sedikit sebanyak boleh effect performance kita kan?

Lagi-lagi bila kena hadamkan konsep programming yang advanced. Huu.. sakit kepala beb.

Tapi kalau boleh tukar mood tu dengan develop benda-benda light dan best mesti boleh kasi reduce pain kat dalam otak tu.

Jadi walaupun sesuatu program yang dah ada specifications tu nampak cam senang tapi dalam keadaan tertentu kondisi tak mengizinkan, jadi susah juga tu kan.?

Jadi jom lah kita submit untuk dapatkan kondisi yang terbaik.

See you later.
Hijazi

No comments:

Post a Comment