Sunday 26 April 2020

Orderla's Slow & Steady Update

Salam,

Alhamdulillah, setelah lebih sebulan Orderla.my dah dipasarkan di merata-rata tempat (di media sosial). Ia sudah dapat berkembanng dengan sendirinya. Yang menariknya beberapa restoran di Tamarind Square menggunakan nya dan meletakan link orderla di profile mereka. Terharu sungguh.

Terima kasih atas sokongan kalian.

Yang best nya adalah feature-feature yang kita bina khas untuk pengguna selepas mendapat feedback. Bukan semua kita akan buat, tapi percayalah apa yang kita buat dapat membantu mengsistemkan operasi pengorderan.

Drag-drop untuk re-ordering product feature was a long due. Saya dah start develop sejak februari tapi hanya dapat di siapkan hari ini. Ia perlu masa untuk belajar concept react's library beautiful-dnd dan cuba mengimplemtasikan nya.

Pada awalnya kita perlu tahu bagaimana hendak setup DragDropContext, Droppable dan Draggable.

Kemudian setelah berjaya drop, kita perlu update arrays kemudian update kepada database.

Saya rasa React ni kalau dibuat dengan betul ia agak robust, dan predictable. Mudah untuk kita develop.

Namun pada awalnya library tersebut agak complicated, tidak menjadi sahaja. Tapi saya terus mencuba sampai berjaya.

Ok, selain dari itu, beberapa features ringkas tapi penting juga dilaksanakan khusus untuk pengguna yang meminta bagaimana hendak memudahkan urusan mereka melalui sistem ini.

OK, itu sahaja dari saya. Saya harap sistem ini terus berkembang, dan dapat menjadi bisnes yang sustainable untuk masa akan datang. Terima kasih.


No comments:

Post a Comment